Birmingham dag 4

24 april 2017 - Birmingham, Verenigd Koninkrijk

Vandaag zijn we naar de King Edward Five Ways School geweest. Vanaf het hostel was het ongeveer zo'n 40 minuten met de bus. Op de school kregen we vandaag een rondleiding zodat we een indruk kregen van hoe de school eruit ziet. Ook mochten we vandaag bij wat lessen aanwezig zijn. Eerst kregen we een rondleiding door de school en daarna een presentatie van 3 studenten die ons wat vertelden over hun bedrijfje die ze runnen op school. Deze 3 studenten geven les aan jonge kinderen zodat hun ook uiteindelijk les kunnen geven zodra ze de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt. Deze studenten kunnen het dan weer overnemen van de studenten die het bedrijf runnen. Ook geven de studenten die het bedrijf nu runnen bijles aan de jonge kinderen op zaterdagochtenden. Deze jonge studenten kunnen als ze ergens moeite mee hebben bijles kregen van deze studenten door zich op te geven via een formulier. Dit kost natuurlijk wel geld. Deze 3 studenten die het bedrijf runnen hebben ook personeel als het ware die meehelpen om les te geven. Naast lesgeven runnen deze 3 studenten ook een shop waar studenten schoolspullen en schooluniformen kunnen kopen. Ook organiseert het bedrijf soms activiteiten en workshops waar studenten zich voor op kunnen geven. Hiervoor nodigen ze bijvoorbeeld weleens spelers van een rugbyclub. Dit kunnen ze allemaal betalen van de inkomsten van de inschrijvingen van de bijlessen. Na de presentatie gingen we een paar lessen volgen van dit bedrijf. In de lessen moesten de studenten als opdracht verschillende situaties oplossen, bijvoorbeeld een naam bedenken voor een bedrijf of een nieuw product op de markt brengen enz. Het viel mij erg op dat de school heel erg gestructureerd is en erg van de regels zijn. Iedereen heeft respect voor elkaar, laat elkaar uitpraten, accepteert zoals iemand is en etc. Ik vond het heel opmerkelijk dat het d'r zo aan toeging daar. Menig school in Nederland kan hier veel van leren! Deze verschillen komen waarschijnlijk ook, omdat Engeland meer een samenleving is, het is meer een groep. In Nederland word vaak iedereen nog als een individu gezien. Wat wel grappig is, is dat ze op deze school 4 verschillende groepen hebben net zoals bij Harry Potter. Iedereen is ingedeeld in een soort van house en iedere house kam punten verdienen door de schooljaar heen. Welke house de meeste punten heeft die wint. Nadat we een tijdje op de school zijn geweest, hebben we de bus gepakt richting het centrum en ben ik samen met een paar anderen nog even langs de bibliotheek geweest om naar de bovenste verdieping te gaan waar je een mooi uitzicht hebt over Birmingham! Hierna hebben we boodschappen gedaan en zijn we in het hostel gaan koken.

Ook ben ik zelf nog even de straat op geweest en heb ik foto's gemaakt van Graffiti Art. Erg mooi en leuk was dit! Voor rest van de avond heb ik een beetje gerelaxed en zijn we nog even het centrum in geweest om een ijsje te scoren!

Morgen hebben we weer een programma en zal ik uiteraard in de avond weer een blog schrijven over wat we die dag gedaan hebben.

Welterusten!

1. Mirela Niemeijer:
    7 mei 2017
    Verkopen deze studentbedrijven alleen schooluniformen en -spulletjes of dit is één bedrijf en een andere verkoopt iets anders?
    Interessant hoe ze hun ervaring met hun jongere opvolgers delen! Moeten we eigenlijk ook gaan doen met Jong Ondernemer.
  2. Reis naar Engeland en Zweden:
    10 mei 2017
    Er is 1 bedrijf gerund gerund door studenten, maar de managers zijn zeg maar die ene 3 studenten. Ze verkopen echt van alles. Schooluniformen, potloden, schriften en etc. Ja het was heel erg interessant! Misschien inderdaad ook wel iets voor bij ons met Jong Ondernemen om ervaringen te delen