Birmingham dag 5

25 april 2017 - Birmingham, Verenigd Koninkrijk

Dag 5! We zitten alweer bijna op de helft... Time flies when you have fun! Vandaag moesten we op tijd opstaan. Kwart over 7 ging de wekker en we hebben we ons klaargemaakt en ontbeten om vervolgens half 9 weg te gaan. Dacht je eindelijk eens niet vroeg op te staan, omdat je geen school hebt, maar nee... haha. Wat hebben we vandaag allemaal gedaan?

Om half 9 hebben we met zijn allen de bus gepakt om naar de Shenley Lane Community Association & Sports Centre te gaan. Even wat info over deze community: deze community heeft als doelstellingen verbetering van het sociale welzijn en de levensomstandigheden van de meest achtergestelde en kwetsbare leden van de gemeenschap. In de afgelopen 75 jaar hebben ze een sterke gemeenschap aanwezigheid opgebouwd via hun straathoekwerk en de lokale bevolking te voorzien van een toegankelijke bron van informatie, recreatie en aspiratie. Hierbij is hun liefdadigheid uitgegroeid tot een breed netwerk van plaatselijke organisaties die ze vaak samenspannen met: scholen, lokale politici, liefdadigheidsinstellingen en bedrijven. Shenley Lane is uitgegroeid tot een centrum van recreatieve, economische en sociale interactie voor de lokale Gemeenschap en laat ze toe om te begrijpen van de problemen en uitdagingen  van zowel de jonge als de senior Gemeenschap. Ze zijn sterk geëngageerd aan het verstrekken van onderop, begunstigde projecten en oplossingen geleid tot lokale behoeften.

Toen we aankwamen bij deze gemeenschap werden we hartelijk ontvangen en kregen we van Chris (gemenschap eigenaar) informatie over het bedrijf en wat ze allemaal doen. Nadat hij wat verteld had over de gemeenschap kregen we een rondleiding. De gemeenschap bestaat uit een grote open ruimte met keuken, een pub, sportvelden en moestuintjes. De gemeenschap bestaat nu ongeveer uit zo'n 100 leden. Op sommigen dagen zijn er wedstrijden op de voetbalvelden, ze hebben ongeveer zo'n 6 voetbalteams. Scholen mogen ook deze velden gebruiken voor hun activiteiten. De pub is alleen toegankelijk voor de leden van de gemeenschap. De moestuinen worden gebruikt door een school met gehandicapten. Zij planten deze groenten, koken ze en verkopen ze. Dit leert ze ook weer hoe je hiermee om moet gaan. Chris zei ook dat er soms competitie is tussen de verschillende gemeenschappen, wat ik eigenlijk wel heel opmerkelijk vond. Het is de bedoeling dat deze gemeenschappen mensen helpen, dus lijkt het mij dat je dan juist gaat samenwerken. Dit is dus niet altijd het geval, wat ik toch wel opmerkelijk vond. Het was heel interessant hoe deze sociale onderneming in elkaar zit!

Ook zijn we in de middag naar Cadbury World geweest (chocoladefabriek). Cadbury World is een bezoekers attractie, a self-guided exhibition tour, gemaakt en gerunt door Cadbury World. Cadbury World verteld de geschiedenis van chocola en het bedrijf van Cadbury in verschillende settings. Het was erg interessant om te zien hoe chocola precies ontstaan is en hoe het bedrijf Cadbury ontstaan is. Cadbury heeft echt ontzettende lekkere chocola! Iedereen heeft zoveel chocola gegeten vandaag dat ze er bijna misselijk van zijn geworden haha.

Vandaag hebben we een erg leerzame en leuke dag gehad! Voor morgen staat er geen groepsprogramma op de planning, dus hebben we tijd om wat uit te slapen en met ons eigen onderzoek bezig te gaan. Ik zal morgen wat bedrijven en gemeenschappen bezoeken samen met nog een paar anderen om nog wat meer onderzoek te doen naar sociaal ondernemerschap en hoe dat hier in elkaar zit in Birmingham.

Morgen word het weer een leuke en leerzame dag. Welterusten!

1. Oma:
    27 april 2017
    Vanmorgen opgestaan met Het Wilhelmus. Maar daar heb jij niets van
    meegekregen denk ik.Maar onze koning is vandaag jarig en natuurlijk
    jouw zuster. De tuin even gedaan en net jouw verslag gelezen.
    Geweldig mooi .Spreken jullie ook veel Engels, ja zeker.
    Christian nog prettige dagen.Ik ga nu de foto;s bekijken'.