Liverpool - dag 12, 13 en 14

5 mei 2017 - Bolsward, Nederland

Hierbij de verhalen van de laatste paar dagen in Engeland!

Dag 12 (dinsdag): Dinsdag zijn we bijna de hele dag met een gids door Liverpool gaan lopen. We zijn in het centrum geweest waar hij ons veel vertelde over de opbouw ervan en we zijn ook buiten het centrum geweest en wijken en parken bezocht. De gids heeft ons veel kunnen vertellen over de opbouw van de stad en de ontwikkelingen die nu gaande zijn. Eind van de middag zijn we nog met een boot gaan varen waaruit je mooi uitzicht had op de stad!

Dag 13 (woensdag): Vanochtend hebben we met de hele groep een universiteit bezocht in Liverpool. Ik zelf was niet heel geïnteresseerd in de universiteiten, maar alsnog was het wel interessant om te zien hoe de universiteit eruitzag. Ook hebben we nog veel informatie gekregen over toen Liverpool de culturele hoofdstad was. In de middag ben ik samen met iemand de stad ingegaan en zijn we met ons eigen onderzoek bezig geweest. Zo hebben wij een aantal winkels bezocht en gepraat met het personeel en de managers. Wij waren erg nieuwsgierig of het bedrijf al gevestigd was toen Liverpool culturele hoofdstad was en wat voor effect het op hun winkel had. Zagen ze een groot verschil in omzet en bezoekers of niet echt? Even kort samengevat wat wij vaak als antwoord kregen was dat het in 2008 wel effect had, maar daarna konden ze niet echt meer een groot effect zien. Sommigen zeiden ook zelfs dat er weinig verschil was in het jaar 2008. Het was heel interessant om al deze effecten te horen van de verschillende winkels.

Dag 14 (donderdag): Donderdag zijn we in de ochtend naar het gemeentehuis van Liverpool geweest. In het gemeentehuis hadden we een vrouwelijke gastspreker die mede invloed had op de stad toen Liverpool in 2008 de culturele hoofdstad was. We hebben heel veel informatie gekregen over wat voor activiteiten er in de stad waren en nog steeds zijn en wat voor invloed het had op Liverpool. Hiernaast hebben we het ook nog over vele andere dingen gehad met betrekking tot culturele hoofdstad. Het duurde ongeveer 2 uren, dus dat was best een lange zit. Maar we hebben wel veel informatie gekregen van haar waar we weer veel mee kunnen doen. Begin deze middag ben ik samen met een klein groepje ook nog naar een bedrijf geweest in de stad. Het bedrijf heet Hope Street en biedt professionele ontwikkeling voor opkomende kunstenaars en theater bedrijven en produceert cross artform voorstellingen die gevestigde kunstenaars aanmoedigen om te werken buiten hun comfortzone in ongewone plaatsen en ruimten. Samen met deze kunstenaars/bedrijven organiseren ze bijvoorbeeld ook festivals. En dan moet je niet denken aan een festival met wat dj's. Het is een soort van alternatieve festival met theater, kunstenaars en etc. De man die ons wilde spreken en werkt bij dit bedrijf heeft 27 steden die een culturele hoofdstad waren bezocht in 6 maanden. Hij heeft eigenlijk vrijwel hetzelfde gedaan als wat wij deden in Liverpool. De ''legacy'' achterhalen van oud culturele hoofstad. Hij heeft ons heel veel informatie kunnen geven van hoe de oud culturele hoofdsteden zich toen ontwikkeld hebben als culturele hoofdstad en wat voor effect het op Liverpool had. Ook hebben we het veel gehad over hoe er is samengewerkt toen Liverpool culturele hoofdstad werd. Het was echt super interessant!

Om half 4 zijn we met de bus naar het vliegveld in Manchester gereden om vervolgens het vliegtuig te pakken back to NL!

Op naar het volgende avontuur in Zweden! :)

Foto's van deze dagen volgen nog.

1. Mirela Niemeijer:
    7 mei 2017
    Prachtige foto's!
  2. Jan Visser:
    9 mei 2017
    Hi Christian, super ervaring, genieten!