Tingsryd - Zweden week 1

14 mei 2017 - Tingsryd, Zweden

Vorige week zaterdag zijn Michelle en ik aangekomen in Tingsryd op de camping na een lange reis van ongeveer 7 uren. We gingen eerst met het vliegtuig van Amsterdam naar Kopenhangen, vanuit Kopenhagen hebben we de trein gepakt naar Växjo. Eenmaal aangekomen in Växjo, moesten we nog de bus pakken naar Tingsryd. Al met al, het was dus een lange reis. We kwamen tegen de avond aan, dus we hebben gelijk wat gegeten en even onze koffers uitgepakt en daarna zijn we opstap geweest in Växjo. De volgende dag, de zondag, hebben we lekker uitgeslapen en genoten van het mooie weer.

Afgelopen maandag heb ik voor het eerst stage gelopen in het warenhuis. De andere 2 jongens die daar ook stage lopen, hadden er al een week op zitten. Toen wij daar aankwamen liepen wij naar het kantoor van het warenhuis en de mensen die daar zaten wisten niks van onze komst af, dus dat was wel een beetje raar. Tijdens het wachten hebben ze wat rondgebeld en bleek dat de manager van het warenhuis er niet was die dag, en ik denk dat hij ons zou opvangen. Waarschijnlijk heeft hij niks doorgegeven aan de rest Uiteindelijk kregen Michelle en ik van de manager van de afdelingschefs een rondleiding door het warenhuis en kregen wat meer informatie over het warenhuis. Het is echt een super aardige man en we hadden een leuk gesprek met hem gehad. We hebben ook een planning op papier gekregen waar in staat op welke afdeling we werken en hoelang we moeten werken.

Maandag en dinsdag heb ik op de kledingafdeling gestaan. Ik stond op de herenafdeling. Je kan er niet echt aan persoonlijke verkoop doen, wat ik natuurlijk wel jammer vind. De meeste mensen die er komen verstaan geen Engels, dus dan word het erg moeilijk om iets te gaan verkopen. Vaak krijg ik ook vragen van klanten en dan is het ook erg lastig om ze te helpen. Heel af en toe is er een klant die Engels kan, dus die kan ik dan wel helpen en anders verwijs ik ze altijd door naar een collega. Mijn taken op de kledingafdeling waren wel een beetje eentonig. Ik heb eigenlijk maandag en dinsdag alleen maar zitten uitpakken. Op een gegeven moment had ik daar wel een beetje genoeg van, dus ben ik maar wat presentaties gaan veranderen. Zo heb ik bijvoorbeeld wat rekjes veranderd en een hele broekenwand van Levi's anders opgevouwen. Ze waren me heel dankbaar dat ik dat heb gedaan, omdat het er goed en strak uitzag.

Het warenhuis waar ik stage loop is niet te vergelijken met een Bijenkorf in Nederland. Dit warenhuis, genaamd Börjes, is best wel een oubollig warenhuis. Wel is het altijd erg druk in dit warenhuis. Dit warenhuis is erg bekend in Tingsryd en omstreken. Börjes heeft verschillende afdelingen zoals kleding, speelgoed, sport, woonartikelen, accessoires, supermarkt en meer. Ook hebben ze een café waar Börjes erg bekend om staat. Ze hebben de lekkerste koffie/sandwiches van de provincie. Ik heb het geproefd en het is echt super lekker! Mensen die ver buiten Tingsryd wonen, gaan zelfs een dagje naar dit warenhuis toe.

Woensdag en Donderdag heb ik voor het eerst in een supermarkt gestaan. Ik moest wat vakkenvullen en af en toe wat dingen veranderen. Werken in een supermarkt is niet echt mijn ding, maar het was niet erg om te doen.

In totaal mogen wij anderhalf uur pauze verdelen over de dag. Dat is best wel veel! We beginnen om 8 uur en stoppen om 5 uur. Vaak neem ik rond 10, 11 een kwartier pauze en dan om half 2 een uur pauze voor de lunch en om 4 uur weer een kwartiertje pauze. Ze doen helemaal niet moeilijk als je soms iets langer pauze neemt en dan wat later terug komt. Ze zijn heel flexibel daarin. Ook het werktempo in het warenhuis is echt laag, maar dat is voor hun normaal. Elke keer wanneer ik dingen uitpak of iets anders, krijg ik een compliment over hoe hard ik werk en etc. Voor mij is dit werktempo heel normaal, maar voor hun is het werktempo super snel.

Vrijdag hadden we vrij van stage en zijn we naar een school geweest in Tingsryd. Het was erg leuk om te zien hoe deze school er uit zag en hoe alles daar in zijn werk gaat. We hebben aan een klas een presentatie gegeven over de Nederlandse en Friese cultuur en hun hebben ook een presentatie gegeven over hun bedrijf die ze hebben opgericht via school. Wij moeten in ons volgende leerjaar ook een onderneming gaan oprichten, dus het was wel leuk om te horen hoe hun het hebben opgericht. Nadat we wat gepresenteerd en gepraat hadden met elkaar gingen we met z'n allen lunchen.

Doordeweeks was het erg koud hier en sneeuwde en regende het een beetje. Dit weekend was het weer mooi weer en kon je weer een T-shirt en een korte broek aan. Dit weekend zijn we opstap geweest in Växjo en hebben we wat hardgelopen en genoten van de zon :)

Morgen is het weer maandag, dus dat betekent weer stage lopen. Morgen moet ik bij het café meehelpen. Ben erg benieuwd!

Volgende week weer een verhaal, so stay tuned! ;)

1. Jan Visser:
    14 mei 2017
    Super verhaal Christian, mooi avontuur, lekker genieten en neem je kans waar om relaties op te bouwen, gr Jan
  2. Oma:
    18 mei 2017
    mooi verhaal Christian. Maar je moet wel veel in andere bedrijven werken.
    Maar je doet weer veel ervaring op en dat is goed.
    Veel plezier en hoop je gauw weer te zien. Gr Oma.