Birmingham dag 6, 7 en 8

28 april 2017 - Liverpool, Verenigd Koninkrijk

Helaas heb ik de afgelopen dagen weinig tijd gehad om te gaan bloggen, vandaar de verhalen van dag 6, 7 en 8 even in een keer.

Eergister hadden we een vrije dag en mochten we met ons eigen onderzoek bezig en zelf bedrijven gaan benaderen. Ik ben samen met een groepje naar de Custard Factory geweest en de Impact Hub. De Custard Factory is een soort van gebied met allemaal creatieve bedrijven en sociale bedrijven. Er zitten ongeveer 500 bedrijven in de gebouwen en nog wat winkeltjes beneden. Ook organiseren ze evenementen en workshops wat daar ook plaatsvind. We kwamen daar zonder afspraak en vroegen aan de receptie  of iemand ons wat meer informatie kon geven over de Custard Factory. De eigenaar van de hele Custard Factory had geen afspraak op dat moment dus hij wilde ons wel wat meer informatie geven. Echt super leuk! We hebben veel informatie gekregen van hem, waar wij zeker wat mee konden voor ons onderzoek.

Hierna zijn we naar de Impact Hub geweest. De Impact Hub is een soort van ontmoetingsplek voor mensen die een bepaalde droom hebben en een betere Birmingham willen hebben. Het is een plek om te werken en bespreken, uitdaging en worden uitgedaagd, provoceren en worden uitgelokt. Het gaat vooral om het innoveren van de stad. Om te investeren in deze beweging organiseren ze bijvoorbeeld ook workshops en evenementen. Helaas hadden ze geen tijd voor ons voor een rondleiding, maar vandaag (28 april) gaan we er in de ochtend heen, want dan hebben ze wel tijd voor een rondleiding. Wel mochten we een gratis workshop volgen wat daar bezig was.

Gister zijn we naar de Jericho Foundation geweest. Jericho is een van Birmingham's leidende liefdadigheidsgemeenschap die 8 sociale bedrijven runnen die lokale mensen helpen die het moeilijk vinden om werk te zoeken vanwege wat dan ook. Jericho verandert mensen hun leven door met begeleiding een baan te vinden binnen Jericho. We kregen een presentatie van Richard (Chief executive van het bedrijf). Jericho heeft ongeveer 120 werknemers in dienst waarvan ongeveer 70% die een nadelige achtergrond hebben. Dat er zulke werknemers zijn werkt erg goed, omdat die vaak hetzelfde hebben meegemaakt als wat de cliënten hebben meegemaakf. Jericho helpt voornamelijk de jonge mensen tussen de 16 en de 24 jaar. Het kunnen jongeren zijn met verschillende achtergronden zoals, verslaving, in de gevangenis gezeten, leer moeilijkheden en etc. Het bedrijf probeert heel erg tussen winst en sociaal in te zitten, omdat je niet 1 kan kiezen. Want wanneer je heel sociaal bent en weinig winst hebt, kan je weinig investeren in het bedrijf en als je veel winst hebt en er is weinig socialiteit te bekennen, kom je ook niet ver. Dus ze proberen heel erg ertussen te zitten. Ze neigen natuuelijk meer naar de sociaal uit, maar een beetje winst heb je natuurlijk wel nodig. Maar het is niet zo dat het grote deel om winst draait. We hebben echt heel veel informatie gekregen tijdens deze presentatie van Richard, maar dat ga ik niet allemaal hier vertellen, want dan ben ik morgen nog niet klaar haha. Maar wat ik hierboven net allemaal verteld hebt geeft wel ongeveer een goed beeld van wat voor bedrijf het is.

Vandaag zijn we naar de Impact Hub geweest voor de rondleiding. Het was echt super interessant en de Impact Hub is voor mij echt een goed voorbeeld van een Social Enterprise. We hebben een rondleiding gekregen van een zeer toffe gast die op een hele overtuigende manier ons dingen vertelde over de Impact Hub. In het begin van dit verhaal heb ik al wat verteld over de Impact Hub.

Om 4 uur gingen we met de bus naar Liverpool waar ons een nieuwe uitdaging te wachfen staat en waar we weer een week zullen verblijven. Ook in Liverpool zullen we universiteiten bezoeken, bedrijven, museum's en many more. Dit allemaal in het teken van 'Capital of Culture' . In Liverpool zullen we vooral de link blijven leggen met toen Liverpool de culturele hoofdstad was in 2008. Ik heb er heel veel zin in en hoop weer veel te leren met zijn allen zodat we uiteindelijk ook veel dingen mee terug kunnen nemen waar Leeuwarden ook wat aan heeft die volgend jaar de culturele hoofdstad word!

De foto's van deze dagen volgen nog! ;)

1. Heleen:
    29 april 2017
    Wat super gaaf allemaal.
  2. Oma:
    1 mei 2017
    wat weer een verslag. Ik heb het weer helemaal gelezen.
    Als ik het begrijp heb je het erg naar de zin.
    Je zal er ongetwijfeld veel van leren.
    Christian ik ben trots op jou. Groetjes.
  3. Mirela Niemeijer:
    7 mei 2017
    Wat een geweldige organisaties heb je bezocht! Super-interesant!
    Hoe heb je ze gevonden, hadden jullie een shortlist met alle mogelijke organisaties ?
    Was het makkelijk om de uitel overal te volgen ?
  4. Reis naar Engeland en Zweden:
    10 mei 2017
    We hadden zeg maar een aantal afspraken met bedrijven die vast stonden. Deze afspraken hebben de begeleiders die met ons mee waren gemaakt. En de HBO studenten hebben ook veel contacten gelegd met bedrijven, omdat hun vanuit school ook een grote opdracht meekregen, dus ik ging met hun ook af en toe mee. En soms moet je gewoon ergens binnenlopen en dan raak je spontaan aan de praat. Het was niet altijd even makkelijk om de uitleg van de Engelsen te volgen, omdat sommigen erg snel Engels praten en dan heb ik er vaak wel moeite mee om het goed te volgen. Maar over het algemeen lukte het prima. Die bedrijven waren super interessant!